MINDER SUIKER. Zo lukt het!

Hi allemaal!

Onlangs heb ik dit boek gekocht omdat ik hem zag voorbijkomen op instagram. Het leek me wel interessant om deze eens te lezen. Suiker vind je tegenwoordig bijna zo goed als in alle voedingsmiddelen terug. (natuurlijk of geraffineerd) We kunnen dezer dagen niet meer zonder of dat denken we toch. We eten nu gemiddeld ook het dubbele aan suiker dan dat eigenlijk aanbevolen is. Interessant om daar een boek over te gaan lezen, toch?

De auteur geeft tips & tricks mee om af te rekenen met je suikerverslaving. Zonder dat we het beseffen zijn we in meer of mindere mate afhankelijk van suiker. Zeg nu zelf, wie eet er eens niet graag een chocolade donut, een koekje of iets hartig bij zijn koffie of thee?!

Het boek is opgedeeld in 4 delen:

Deel 1 onderzoekt waarom suiker zo slecht is voor ons en bevat ook een test om na te gaan of je suikerverslaafd bent.

In dit deel staan enkele leuke suikerweetjes zoals bv: Vroeger bedroeg de suikerconsumptie ongeveer 5kg/persoon/jaar. Vandaag de dag eten we zo’n 45kg suiker/persoon/jaar. We houden dus van zoet! Hierin wordt ook uitgelegd wat suiker is en wat het met ons lichaam doet.

Deel 2 gaat verder in op enkele suikermythes en legt uit hoe je kunt berekenen hoeveel suiker een gekocht product bevat. Zeer handig als je weet dat er tegenwoordig maar liefst 40 verschillende soorten suiker in bewerkte voedingsmiddelen worden gebruikt. EN EN niet te vergeten, de fruit suikers! Fruit is gezond, maar bevat fructose. Wil je afvallen? Beperk dan de hoeveelheid tot 2 stuks/dag.

Hieronder vind je al enkele voorbeelden (het volledige schema staat in het boek) van fruitsoorten die een hoog of een laag fructosegehalte hebben.

!! In dit deel van het boek worden ook 8 gezonde alternatieven aangehaald voor suiker. Onder andere kokosnoot. Hier wordt geschreven dat kokos veel verzadigde vetten bevat (wat juist is!), maar er staat bij dat deze de ‘goede’ vetten zijn en dat ze omgezet worden in energie in plaats van vet. Waar ik niet met akkoord ben natuurlijk. Kokos bevat veel verzadigde vetten en deze zijn de slechte vetten wat de ‘slechte’ cholesterol doet stijgen. Bij de recepten in het boek wordt kokosolie regelmatig gebruikt en deze zou ik vervangen door onverzadigde plantaardige oliën of door gezondere vetten. (bv: koolzaadolie, olijfolie extra vierge, lijnzaadolie, margarine)

Deel 3 legt de focus op je manier van denken en haalt aan hoe je met je suikergewoonten kan afrekenen.

In dit deel van het boek wordt uitgelegd wat wel eens het beste ‘dieet’ zou kunnen zijn. Benieuwd welke het is?! Ik ga natuurlijk niet alles prijsgeven, maar vind het wel eens het proberen waard! Mijn ervaringen zal ik dan zeker met jullie delen. Kort samengevat: je moet eten wanneer je honger hebt en stoppen voordat je te vol zit. Wat wel logisch klinkt natuurlijk, maar wat voor sommige toch al een hele stap is! (ik spreek ook voor mezelf)

Deel 4 beschrijft een suikerarme dag met enkele (basis)recepten.

Alle maaltijden van de dag komen hier aan bod met de nodige tips en tricks om zo suikervrij mogelijk te eten. De receptjes zijn vrij simpel en makkelijk te maken. Zelf heb ik er eentje gekozen uit het hoofdstuk ‘Avondeten’. Een pizzabodem van bloemkool is het geworden en het receptje vind je hier.

Op zich vond ik het wel een interessant en leuk boek om te lezen, ook om meer te weten te komen over alle natuurlijke- en geraffineerde suikers en wat het vooral ook met ons lichaam doet. Er staan handige tips, tricks en leuke weetjes in.

Ik word enkel niet blij van het regelmatig gebruik van kokosolie, maar daar zijn natuurlijk eindeloze discussies over. Ik raad alvast aan om kokosolie te vervangen door andere oliën zoals ik je al eerder heb verteld in deze blog.

De auteur (Katherine Bassford) is geen voedingsdeskundige of diëtiste, maar heeft 12 jaar als fitnesstrainer gewerkt en is nu gezondheidsauteur. Ze deelt vooral haar eigen ervaringen en geeft ook mee dat alle informatie in het boek geen exacte wetenschap is.

Wil je zelf ook graag meer te weten komen over suiker? Ik heb het boek besteld via bol.com en het kost €15,95.

Het is een makkelijk en praktisch boekje!

Liefs, Sanne

Laat een reactie achter

Push the button and follow me! Thanks Sanne x

%d bloggers liken dit: