Bakken zonder eieren

Bakken zonder eieren met ingrediënten die je in huis hebt!

We nemen steeds eieren om te bakken, maar kan het ook zonder? Omdat ik heel graag en regelmatig eieren eet wou ik deze in mijn baksels eens vervangen. Er wordt aanbevolen om maximum 3 eieren/ week te eten en daar ga ik makkelijk over. Daarom hieronder enkele vervangers voor eieren. De textuur en smaak kunnen hierdoor wel een beetje verschillen. Eieren zorgen namelijk voor het rijzen en binden en zorgen er ook voor dat je gebak niet te droog wordt.

Hieronder 10 mogelijke ei-vervangers voor je baksels.

1. Bakpoeder

Vervang 1 ei door 3 eetlepels bakpoeder te mengen met 3 eetlepels water en 1 eetlepel arachideolie of geraffineerde (vierge) olie. Je deeg of beslag zal hierdoor voldoende rijzen. Ook tijdens het bakken.

2. Olie

Ja ook gewoon olie kan je nemen! Het helpt niet zozeer bij het rijzen, maar wel voor de vochtig- en of luchtigheid van je gebak. Vervang 1 ei telkens door 60 ml arachideolie of geraffineerde (vierge) olie.

3. Bananen

Gebruik een 1/2 geplette banaan om 1 ei te vervangen. Je kan beste een goed rijpe nemen.

4. Baking soda

Meng 1 eetlepel baking soda met 1 eetlepel zuur ter vervanging van 1 ei. Dit is om je gebak beter te doen rijzen.

Het toevoegen van een zuur kan je bijvoorbeeld doen door (appel) azijn of citroensap te gebruiken. Hiermee maak je je eigen bakpoeder.

5. Lijnzaad / 6. Chiazaad

Vervang 1 ei door 1 eetlepel gemalen lijnzaad te mengen met 3 eetlepels water. Laat even rusten voor gebruik en je zal zien dat er zich een dun vliesje rond het lijnzaad ontwikkeld. Het vlies zal ervoor zorgen dat je gebak gaat binden.

Vind je geen gemalen lijnzaad?
Je kan eventueel gewone lijnzaad ook zelf malen in een koffiemolen of je gebruikt chiazaad. Chiazaad is ook een mogelijkheid en je hanteert dezelfde verhoudingen als bij het lijnzaad.

7. Agar agar poeder

Mix 1 eetlepel agar agar poeder met 1 eetlepel water en zet het even in de koelkast. Laat het even rusten en klop het daarna opnieuw. Deze is ideaal ter vervanging van het eiwit van een ei. Het heeft een neutrale smaak en makkelijk in gebruik.

8. Appelmoes

Je gebruikt 3 eetlepels appelmoes ter vervaning van 1 ei. Appelmoes maakt je gebak lekker smeuïg en na het bakken proef je er nog weinig van. Er zijn weinig baksels waar een appel niet in past.

Tip! Als je de appelmoes kort opwarmt voor je deze mengt onder je deeg/beslag dan krijg je het beste resultaat.

9. Plantaardige yoghurt

Vervang 1 ei door 60 ml plantaardige yoghurt. Klop deze wel even eerst op voor je het aan je beslag toevoegt. Je kan kiezen uit verschillende ongezoete varianten zoals soja yoghurt, amandel yoghurt, haver yoghurt, … Yoghurt heeft vooral als eigenschap om je gebak vochtiger en smeuïger te maken.

10. Bruiswater

Bij een gebak meng je eerst de droge en natte ingrediënten apart bij elkaar. Vervang bij het natte beslag elk ei dat je normaal gebruikt door 60 ml bruiswater. Je verkrijgt hierdoor een lekker luchtig gebak als resultaat.

3x baksels zonder eieren:

Airfryer spelt muffins
Vegan bananen cakejes
Vegan pancakes

Laat een reactie achter

Push the button and follow me! Thanks Sanne x

%d bloggers liken dit: