De invloed van alcohol op je gewicht!

De invloed van alcohol op je gewicht.

Hou jij ook zo van een glaasje wijn? Gelijk heb je! Maar hoe zit dat met alcohol en afvallen? Word je nu echt zo dik van alcohol? En hoeveel kun je dan nemen om toch te blijven afvallen? Ik heb het hieronder even uitgeschreven voor jullie.

Alcohol

Alcohol staat niet in de actieve voedingsdriehoek. Het wordt ook niet aangeraden door diëtisten en voedingsdeskundigen zoals ik. Het is geen voedingsmiddel of ook maar enigszins gezond. Laat dat direct maar duidelijk zijn.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat we er met z’n allen goed van kunnen genieten. Het is dan ook een verwennerij en wordt niet gezien als voedingsmiddel (doe je dit wel, dan is er iets niet goed). Maar kun je van deze verwennerij blijven genieten, ook als je wilt afvallen?

Wat doet alcohol met ons lichaam?

Alcohol doet veel met je lichaam. Dat merk je wel aan de kater de volgende dag en het ‘lichte gevoel’ dat je krijgt van een glaasje. Het verdooft onze hersenen waardoor je dat zwevend gevoel krijgt. Hoe meer je drinkt, hoe trager je zal reageren, hoe minder accuraat je de gebeurtenissen in je omgeving waarneemt.

Als je meer dan 25 glazen per week drinkt, heb je kans op hersenbeschadiging. Drink je jarenlang veel, maak je kans op leververvetting en als deze blijft aanhouden en gaat ontsteken krijg je levercirrose. Maar het doet ook veel met je vetopslag en vetverbranding.

Als alcohol in je lichaam komt breekt de lever het af tot een bepaald zuur (azijnzuur). Dit zuur is vergif voor je lichaam; je lichaam wil er zo snel mogelijk vanaf. Vooral omdat de calorieën hierin lege calorieën zijn. In tegenstelling tot de calorieën uit andere voedingsmiddelen bevatten lege calorieën geen voedingswaarden. Vandaar dat je lichaam er dus snel vanaf wil!

Je lever doet er ongeveer zo’n uur, anderhalf uur over om 1 glas alcohol af te breken. Drink je 10 glazen dan heeft je lichaam er 15 uur voor nodig om deze te kunnen afbreken en je kan het proces helaas niet versnellen.

Eet je tijdens het drinken van alcohol (stukje kaas, chips, …), dan slaat je lichaam dus meer calorieën op dan als je dit eet zonder er alcohol bij te drinken. Deze calorieën worden als vet opgeslagen, bij mannen vooral rond de buik.

Meer honger en zin in vet eten

Nog een reden waardoor er meer vetopslag plaatsvindt door alcohol: je krijgt er honger van en je gevoel van verzadiging daalt. Je raakt niet vol van lege calorieën, dus je hebt meer honger. Je neemt een stukje kaas, een handjevol chips… en dat wordt weer niet goed verteerd en dus opgeslagen als vet. (Herken je de wisselwerking?)

Ook de volgende dag houdt deze honger vaak aan. Tijdens een kater is het lichaam helemaal van slag. Vaak heb je dan meer zin in vet eten.

En dan hebben we het nog niet gehad over de suikers waar veel alcoholische drankjes rijk aan zijn.

Kies je er dan toch een keer voor om alcohol te drinken tijdens je dieet, kies dan bij voorkeur voor koolhydraatarme drankjes zoals cava, droge witte wijn of gin zonder tonic. Deze bevatten de minste suikers.

Alcohol en gewicht verliezen

Allereerst: alcohol is niet gezond. Wil je serieus gezond gaan leven? Probeer het dan volledig te vermijden. Vooral als je echt bezig bent om kilo’s kwijt te raken, raad ik je aan om helemaal geen alcohol te drinken.

Maar natuurlijk snap ik ook dat je af en toe behoefte hebt aan een glaasje. Als je op streefgewicht bent kun je er daarom af en toe wel eentje nemen. Omdat je het zo lekker vindt, voor de gezelligheid of om elke andere reden. Je mag niet nooit meer alcohol drinken.

Aanbevelingen voor alcohol

Eens je op je streefgewicht bent mag je:

Mannen: max. 2 eenheden/ dag
Vrouwen: max. 1 eenheid/ dag

☞ Minimaal 2 alcoholvrije dagen/ week

Wat betekent dit nu op jaarbasis?

Bier (25cl) = 110 kcal
Bv: 8 glazen/ week
☞ 880 kcal/ week, 3520 kcal/ maand, 42 240 kcal/ jaar

Witte wijn (10cl) = 120 kcal
Bv: 8 glazen/ week
☞ 960 kcal/ week, 3840 kcal/ maand, 46 080 kcal/ jaar

☞ Om 1 kg vet te verliezen moet je 9000 kcal verbranden !!
Wat wil zeggen dat je ongeveer 90 km moet lopen om 1kg te verliezen of ongeveer 30 uur moet wandelen.

✦ Start met bewegen en laat alcohol achterwege!

Alcohol en gewicht verliezen? Onthoud de volgende tips:

Drink genoeg water. Neem eerst een glas water voordat je een glas alcohol neemt of drink het erbij. Wissel steeds af. Glaasje water. Glaasje alcohol. Glaasje water.

Zet je glas neer. Houd je glas niet in je hand maar zet het neer op tafel. Als je het in je hand houdt drink je onbewust meer.

Hoeveel glazen neem je. Spreek van tevoren met jezelf af hoeveel glazen alcohol je gaat drinken en wanneer je stopt met drinken. Zo ga je minder snel over de schreef.

Geen hapjes. Eet vooral geen hapjes bij je alcohol, dat versterkt alleen maar het vetopslageffect.

________________

Heb je nog vragen? Stuur gerust een mail of ik ben ook bereikbaar via instagram of facebook.


Gezonde groetjes, Sanne

Push the button and follow me! Thanks Sanne x

%d bloggers liken dit: